Regn, rusk och köpvånda i midsommarshoppingen.

Upplevde ikväll verkligen konsensussverige i kubik…det medelålders paret i ICA-affären, som handlar tillsammans, han iklädd en skrynklig kavaj och jeans, och hon tights, snörkängor, och en kappa som skymde resten av outfiten…
När jag såg dem först, diskuterade de vilken typ av sill de ville ha (på burk), och vandrade vidare mot köttdisken. Turligt nog skulle jag inte dit…utan bara funderade och ifrågasatte mina fördomar.
När jag sedan själv kommit förbi vissa våndor över huruvida det var smart att plocka med sig en del saker i bilen upp (plats, bensinförbrukning m.m) till Hälsingeriket, var de plötsligt där, smet runt mig, pratandes och blockerade samtidigt ostdisken dit jag var på väg…flytta på sig för att andra skulle kunna plocka om de kunde bestämma sig snabbare, nähä då…

”- villl du ha en cheddar, är den tillräckligt lagrad förresten?”
– ja, men det vore gott. Ska vi köpa en rund?
– nä, men det blir kanske för mycket…
– titta här, (hon visar på Allerum präst, herrgård och grevé), de här verkar mer lagrade, vill du kanske ha det istället?
– ja, men ta det då.
– hur stor då? Det kanske blir för mycket (8oo gr)?
– ja, nej, men det finns ju många där.
– ok, 650 gram, det blir väl bra?
– ja.
– ska vi verkligen ta en cheddar också?
– ja, men ta en så’n nu. (hon plockar med i stort sett alla förpackade ostar)
– ok, den här ser lagom ut…

De rullar vidare med vagnen, och hon börjar undersöka hur mycket pengar hon har i portmonnän…

Jag skyndar mig att ta det jag ska ha, och går till kassan. Ser dem inte mer…undrar vem som betalade och packade kassarna?

Glad midsommar, med eller utan regn, men med mycket god mat!

Kommentera

