Konkurrensens villkor

Dagens Nyheter belyser åter hur konkurrens kan vara sunt för konsumenten och samtidigt sätta fingret på hur osunt kartellbeteende är.
Ursprunget till denna situation skrevs om i DN i mars, och då var Flygbussarna rätt styva i korken.

Idag råder annat ljud i skällan, och man är ganska företegen från samma bolag. Skavsta flygplats kommentar kan man väl också ha synpunkter på, vi får se hur situationen utvecklar sig.

Jag ska tillägga att jag själv aldrig flugit med Ryan Air, och trots att jag anser att deras konkurrens gjort mycket för konsumenten, är jag inte odelat positiv till hur de agerar. (men det är man ju sällan med alla andra företag heller)
Nu senast jämförde jag deras priser med dem som flyger på Bromma och Arlanda för en ev. återträffresa till Frankrike och mina gamla studentkamrater. Med alla tillägg (och ganska kort framförhållning), blir de inte billigare när man räknar in tid och transportkostnad till Skavsta resp. Beauvais (ca 90km från Paris).

Tyvärr har Norwegian slutat flyga på Paris (Orly), vilket också syns direkt i Air France och SAS biljettprissättning…”hors de prix” som det heter i mitt andra hemland.
Fritt översatt utanför rimlighetens gräns för en tredagars resa. Blir det av, blir det nog via Amsterdam eller någon centralt belägen stad i Tyskland/Schweiz.

Kommentera

