Snälla dagar är sällan utvecklande…

Idag har det varit en intensiv dag, från strax före 08 då jag tog pendeltåget in till sta’n för en genomgång av vår EU-valkampanj.
På vägen dit fick jag ta del av en inte alltför snäll situation i hallen ovanför T-centralen; två väktare höll på att ta hand om någon som uppenbarligen inte skött sig. Han skrek så det hördes ända ner till perrongen där jag väntade på tunnelbanan. Tänk att det ska behöva finnas sådan misär, för jag tycker faktiskt det är det.

Själva konferensdagen började snällt med en presentation av det allmänna opinionsläget, man kan säga att det ler åt oss, väljarna belönar snällt handfasthet, ärlighet och framtidsvision. Visst, det finns alltid saker att förbättra, utveckla.

Vi fick även en presentation av fyra kandidater som representerar Stockholm i EU, också det intressant ur många vinklar.

1. Gunnar Hökmark, Stockholm, född 1952
3. Christofer Fjellner, Stockholm, född 1976
6. Christoffer Järkeborn, Stockholm, född 1985
8. Anna Maria Corazza Bildt, Stockholm, född 1963

En bra spridning, alla hade intressanta tankar att tillföra!

Väl hemma igen, nås man av budskapet att det urartat i demonstrationen i Malmö, där Davies Cup i tennis spelas mellan Sverige och Israel. Matchen spelas utan publik, av säkerhetsskäl hette det. Jag vet inte riktigt, men jag tvivlar starkt på att det är rätt melodi. Vi faller till föga i någon slags snällhetsiver och påverkas av ett slags utpressning till att blanda ihop politik och sport…trist men sant.
Dessa bilder, när maskerade anarkister klättrar upp på polisbussar, och sliter och sparkar sönder delar av dem, kan få mig så upprörd! Med vilken rätt förstör de våra gemensamma ägodelar? Ska skattebetalarna subventionera att ohängda lymmlar missbrukar vår demonstrationsrätt till att uttrycka sitt förakt mot samhället?! Jag bara undrar…
Man kan ju fundera över till vilka ändamål de pengarna hade kunnat slussas för en bättre användning…?!

Så till sist, melodifestivalen- Petra Mede fortsatte i samma lätt överdrivna roll…låtarna var en räcka av ”nummer två”, det märktes, usch vad slätstruket det lät! Förvisso skulle jag vilja komma bort från det s.k. singback-momentet, dvs. att man sjunger till förinspelad musik, vilket förmodligen skulle lyfta showen lite. Men…usch vad tråkiga låtar det var. De som stack ut lite enl. min mening, var ju ”Snälla, snälla” med Caroline af Ugglas, ju mer jag hör den, desto bättre gillar jag den! Att scenshowen är så gott som obefintlig, hör ju egentligen inte dit. Sarah Dawn-Fs låt lyfte aldrig i mina öron, tyvärr. Hennes röst är bra.
”Piloternas” låt log jag lite åt, den lät sååå stulen.

Nu ska jag strax veckla in mig i täcket, och vila ut. Känns som om det behövs.

Kommentera

