En betydelsefull dag för Sverige.

Mitt i all yra, (kanske var det lite sådant vi behövde?) vill jag som sann rojalist, men kanske inte så hämningslöst extatisk, önska Kronprinsessan och hennes blivande prins all lycka och välgång!
Detta innebär även all lycka och välgång till Sverige, eftersom ingen kan övertala mig att tro att det skulle finnas något negativt med vår monarki som skulle lösas med hjälp av att inrätta republik.
Med all respekt för dem som föredrar den konstitutionen, klipper jag in från TT;

Republikanska föreningens ordförande Sofia Karlsson säger till nyhetsbyrån TT att hon tror att bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling kan gynna föreningens sak.

– Vi får chans att berätta varför republik är bättre än monarki. Det tror vi blir det positiva för oss. De flesta tycker att det är kul med bröllop, så kungahuset får säkert mycket uppmärksamhet, men det hoppas vi att vi också får, säger hon.

Ledsen, men jag tror de får det svårt…inget klick där inte, utan en stark bas.

Jag tittade på webb-tvklippet från Hovet, och när jag ser Victorias minspel, hennes seriösa sida kombinerat med en välgörande modern ungdomlighet, då fällde även jag en rörd tår av medmänsklig glädje. Hennes ord var väldigt starka och det bådar gott för Sverige.

Statsministern bekräftade just den känslan av glädje, värme och framåtanda för Sverige, och han log själv när han berättade om sina intryck och möten.

Allt de säger kommer att nagelfaras, och det har vi redan sett prov på. Hittills har de enligt min mening tagit den mediestorm som uppstått på ett sunt och modernt sätt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.