De röda förnekar sig aldrig…

Dagen har bestått av mycket prakiska göromål, och en del bevakning av vad som händer på riksplanet, bl.a. i form av Riksdagens högtidliga öppnande. Min kollega citerade ledarbloggen på SvD, och den omnämnde Östros…jag såg honom också, man baxnar (eller kanske inte?)…
Fast jag lämnar honom för stunden, och återvänder till mitt gamla kära Hälsingland med hjälp av internet.
”Det röda Gävleborg”, och Hudiksvalls kommun som sånär på ett mandat till hade blivit borgerligt i valet 2006…jag lider med dem som fortfarande slåss för något vi i Sollentuna ser om en självklarhet;
Läs denna ledare om ”makt åt föräldrarna”…jag citerar ledarskribenten

När finansminister Anders Borg på måndag tar sin promenad med budgetförslaget till riksdagen finns där pengar för införande av en barnomsorgspeng från kommande halvårsskifte.

Från och med första juli nästa år blir det föräldrarna som bestämmer över barnomsorgen. Kommunerna kommer att vara skyldiga att betala ut barnomsorgspengen till den verksamhet där föräldrarna väljer att placera sitt barn…osv

Det tål att påminnas om att hela Sverige är inte lika långt framme som vår kommun, snarare ligger vi i framkant. Detta har funnits sedan 90-talet hos oss, snart skriver vi 2010-talet…

I samma tidning, kan man fortsätta läsa om kommunalrådet Thoresen (ja, gammal fackpamp från Iggesunds Bruk efter vad jag förstått på partikollegor i Hudiksvall) och hans kumpaners blockerande inställning. Eftersom länken bara ger rubriken, man måste vara prenumererant för att läsa hela artikeln, citerar jag det som står på första sidan

” Friskola vill ha Läroverket

Norrskenets friskolor AB är intresserade av att starta en grundskola i centrala Hudiksvall för 400 elever. Bolaget söker ett samarbete med Hudiksvalls kommun, men kommunledningen är avvisande.
-Vi befinner oss i en strukturell kris inom grundskolan i Hudiksvall. Det skulle vara negativt om de etablerade en friskola här, säger kommunalrådet Sven-Åke Thoresen (s). ”

Aha…att etablera en friskola skulle förvärra den strukturella krisen i kommunens skola…t.o.m. när man vill samverka med kommunen?!
Jag tar mig för pannan, men å andra sidan förvånar det mig inte…de röda har ju för vana att backa in i framtiden…och inte går det fort…undrar om Thoresen kan backa med sin stora hoj också? (Är den förresten miljövänlig undrar jag stilla, jag som tillbringar rätt mycket tid på andra sidan sjön från den plats, Norrbo, han nämner på sin beskrivning).
Välkommen till Moviken, Sven-Åke, så kan vi diskutera det dynamiska i att ha friskolealternativ i kommunen!

Kommentera

