Sarah Palin, del 2

Följer kommentarerna, artiklarna m.m, ”inifrån” vårt public service-hus, Radiohuset. Jag vet inte riktigt var han står, Daniel Alling, men jag gillar oftast hans reportage, och det är ett gott betyg. Jag tycker nämligen inte att det ska vara uppenbart vad en reporter tycker. I hans och Ginna Lindbergs valblogg är det kanske lite mer tendensiöst, men ändå oerhört intressant, och just en beskrivning av vad denna kvinna kan komma att betyda för USA och i förlängningen världen.

Kommentarerna är i alla fall, många, och en av de mest slående kommer från Hilary Clinton;
”Det här är första gången som republikanerna har en kvinna med på valsedeln i presidentvalet och den demokratiska senatorn Hillary Clinton betecknar nomineringen som historisk. Hon säger att Palin kommer att tillföra en viktig ny röst i debatten även om hennes politik skulle föra USA i fel riktning.”

Läs den en gång till…den säger mycket…det var precis detta momentum som min kollega Thomas skrev om, jag kan inte riktigt sätta fingret på det ännu…men jag är imponerad.
Visst kan man diskutera hennes abortmotstånd och motstånd mot samkönade äktenskap, vilket svenska medier älskar att ta upp…(se f.ö. den ena kommentaren jag fick på förra inlägget; svensk media lämnar en del övrigt att önska)
Nej, jag återkommer igen, måste jobba lite också, men det här valet av ”republikansk VP-kandidat” är banbrytande för USA, det sätter t.o.m. fru Clinton fingret på i natt.

One thought on “Sarah Palin, del 2

  1. Här är två riktiga valbloggar som är neutrala:

    http://amerikanskpolitik.se
    http://usaval.se

    Den översta är den bästa (i mina ögon) men båda är bättre än Sr:s kampanj för Obama.

    Visst kan man diskutera en del om hennes motstånd mot abort och samkönade äktenskap. Men jag tycker att de är rätt så irrelevanta med tanke på att:

    Beslut om samkönade äktenskap sker (precis som väldigt mycket av politiken i USA) på delstatsnivå i USA. Den enda möjligheten att ändra det är att (som Bush bl.a. har förslagit) göra ett tillägg till konsutionen som skyddar äktenskapet.

    Abort är lagligt enligt ett prejudikat, ”Roe v Wade” från 1971, inte enligt någon speciell lag. Det prejudikatet tillåter abort fram till födelsen, alltså en mycket extremare abortvänlighet än vi har i Europa. Tack vare maktuppdelningen har inte Presidenten någon direkt makt över den statliga högsta domstolen, men Presidenten utser domare till den. Om någon dör (alla sitter på livstid) så kommer McCain/Palin i och för sig förmodligen inte att vilja utse någon som är för abort, det är deras chans att påverka situationen.

    Jag är i och för sig också mot samkönade äktenskap, och jag vill att abort ska vara tillåten, men begränsad till den 12:e veckan. Obamas ideér om abort till den 40:e veckan är minst lika frånstötande för mig som McCains värderingar.

    Men jag tycker att de här två värdefrågorna är mindre viktiga än att USA fortsätter kämpa för frihet i världen och inte flyr från Irak utan är kvar där till Irakierna kan ta över helt själva. Låga inkomstskatter, marginalskatter på inkomst, momser, reavinstskatter och bolagsskatter är också viktigare för mig.

    ”se f.ö. den ena kommentaren jag fick på förra inlägget; svensk media lämnar en del övrigt att önska”

    Tackar, om det var min kommentar du menade.

Kommentera

