Om två dagar är eländet över…

Missförstå mig rätt…jag ogillar inte sport, och inte de olympiska spelen heller för den delen.
Jag kommer nog att trampa på både en och annan tå (inkl. min käre mer eller mindre otränade kollega poliske sekreterare) genom att över huvud taget skriva detta, att våga kritisera den masspsykos som OS tycks framkalla hos vissa personer, men när man läser sån’t här , då undrar jag vad man ska tycka och tro?

Sverige kommer att gå snabbare in i lågkonjunkturen av den här usla insatsen i OS

Jaha, och varför det undrar jag? Tydligen är det i vårt land så att sportslig framgång som andra presterar medan vissa följer den i soffan och kräver guld är det som är det som ger Sverige ”Schwung”.. Jag citerar min kollega [bra där Thomas];

Det dåliga är att “mobben” som med lätt ölmage följer OS från soffan, reagerar direkt.

I Sverige är det fortfarande så utbrett att ”andra ska fixa” åt oss, oavsett om det gäller papper, försäkringar, välstånd osv. ”Andra”? Vilka andra?

För mig är det numera en parodi på det gamla värlfärdssamhället, som tidigare var mer av det s.k. solidariska i den bemärkelsen att man faktiskt brydde sig om sina medmänniskor och samhället i stort.
Jag var en vecka i mitt barndoms Hälsingland och kom hem i slutet av förra veckan, och kunde snabbt konstatera att det är skillnad, på gott och ont. Jag oroas över den stress och fullständiga egoism som möter en lite varstans i huvudstaden.

”jag, jag, först”.
– Korsa heldragna linjer i trafiken, och inte en fil, utan tre i ett svep.
– strunta i att hålla upp dörren åt den som kommer efter dig i tunnelbanan eller i pendeltågsspärren.
– titta framförallt inte på någon du möter, nej stirra i backen istället och agera bulldozer i folkmassan.

Så där kunde jag hålla på ett tag till…
Detta gör mig ledsen. Brist på empati, inlevelse och medmänsklighet. Alla stressar som dårar åt alla håll, till vad, efter vad? Lycka? Varför har det blivit så? Jag ställer mig frågan gång efter annan och försöker, smått infamt och idealistiskt, verka i motsatt riktning. Jag har, senast i sommar, erfarit i min relativt nära krets, att livet kan förändras ”med ett enkelt penseldrag” som det ibland kallas.
Den slitna klyschan ”Carpe Diem” har många gånger klingat i huvudet under denna sommar, trots att jag själv inte varit särskilt mycket ledig.

Jag tror att vi måste arbeta vidare på att alla ska kunna känna önskan att ta ansvar för det de är bra på, och det kan låta lika klyschigt det också, men min fasta övertygelse är att

Utan eget ansvar förtvinar människan, större eller mindre ansvar, det spelar mindre roll, men låt människor växa med uppgiften!

Nog med filosofi för kvällen, och åter till det näst intill gladiatorspel som pågår på alla skärmar och i div. public service-högtalare. Jag råkar arbeta en del med samhällsinformation, just inom Public Service, och förvånas över hur allt, och då menar jag ALLT, får maka på sig i sviterna av dessa spel. Ekonyheterna bollas som vore de pingpongbollar…sändingstider ändras, andra program raderas ut helt sonika… Förlåt, men jag förstår det inte. Det finns inget annat ämnesområde i vårt Sverige som skulle få regera på det sättet.

Samtidigt är det alltså en hårfin skillnad mellan att bli höjd till skyarna och att bli fullständigt sågad, offentligt. Tur att flera av våra idrottare också verkar vara så starka som de visar sig. De kan på sin höjd få ordna glädje åt dem som väljer att titta, vilket även jag gör emellanåt, men de ska inte fixa medborgarnas välbefinnande!

Som sagt, om två dagar är det över…den kinesiska föreställningen, som i alla fall jag inte tycker ha varit ”The best olympic games ever”.
Jag missunnar inte Kina utveckling, men det finns mycket över att önska på den sidan klotet i nuvarande tillstånd.

Kommentera

