Den årliga tillställningen i Sollentunasalen.

Min kollega Oscar har redan kommenterat lite ”live” från budgetförhandlingen i kommunfullmäktige, och jag tänkte göra detsamma då jag nu gjort mitt ”huvudnummer”, dvs. mitt framträdande i Barn och Ungdomssammanhang.
Vi får väl se hur det artar sig framöver, om jag ska replikera på något mer.

Vi var fyra ordinarie moderater som uttalade oss i vår nämnds ärenden. Socialdemokraterna håller nog inte med, men som vi flera sade, saknar vi engagerat satsande från det stora oppo(s)itionspartiet. Det handlar mest om PENGAR och åter PENGAR…tänk att det ska vara så penningafixerat!
Det är klart att ekonomiska resurser är viktiga, men man kan faktistk göra en hel del inom den ram vi satt, bl.a satsar vi extra på de s.k. mest behövande eleverna, i form av extra medel via skolpengsystemet till framför allt behövande som inte klarar målen pga att de halkat efter i svenska språket eller har andra s.k. socioekonomiska faktorer som sätter dem på halare is.

Vad beträffar förskolor, tycker oppositionen att vi är för vänligt inställd gentemot fristående utförare i förskolevärlden…är det konstigt att vi är nöjda när de är otroligt populära och väl fungerande, enligt vad jag erfar när jag är ute och träffar dem och de föräldrar som har sina barn där. Vi har inte några färdigsatta proentsatser för hur många de skall vara eller om vi behöver öka andelen kommunala. Vi värnar verksamheten, inte utförarnas status, och det tror jag faktiskt de flesta föräldrar gör också.

De går en skiljelinje mellan hur vi inom alliansen vill angripa olika system/sätt att påverka hur förskolan ska bedrivas im kommunen och hur hur den S-märkta oppositionen driver hetskampanj i vissa avseenden, mot allt som inte ligger under kommunal (byråkratisk) kontroll. Intressant det där…vi tror inte på klåfingriga politiker…tänk om dirigenten skulle springa ner bland orkestermedlemmarna och t.ex. försöka ta tag i stråken hos en violinist…?
Musiken skulle nog klinga rätt falskt…

Återkommer lite senare, just nu diskuteras Kultur och Fritidsnämnden.

Kommentera

