Lång dags färd mot natt..

Så…då var den här dagen till ända. En kort stund i soffan för att summera;

Först efter frukost, iväg till kontoret och skriva ett viktigt brev till ”mitt hemliga projekt”, som haltat en tid nu känns det som. Brevet, på franska helt och hållet, kom dock ut som ett rinnande vatten, eller åtminstone nästan så. Iväg med ett mail, och så vidare till Globen Hotell, för konferensen jag nämnde igår.
Träffade folk jag kände, Jan-Inge S från Partille, Stefan E från Borås, en trevlig student från Lärarhögskolan vars namn jag just nu glömt, ledsen för det. Hon har bl.a. skrivit en C-uppsats(de fick VG, grattis!) om just flexibel skolgång, vilket vi ju vurmar för här i Sollentuna. Vi hade en intressant diskussion under lunchen. Annars var förmiddagen lite mycket ”skåpmat” för oss och Partille. Skolverket borde inte bara göra undersökningar, utan även fundera över hur vi ska använda den statistik de fått fram…det är trots allt skattefinansierad verksamhet…myndigheter!

Den stora behållningen var Malmö-skolorna efter lunch, Annebergs-och Lorensborgsskolorna tror jag de hette (orkar inte slå upp det just nu) som presenterade sin flexibla skolverksamhet; fascinerande!!
Som avslutning kom vår Maria Stockhaus och höll ett mycket bra och balanserat anförande.

Väl hemma i Sollentuna igen, var det dags för Eriksbergsskolans föräldraförening att hålla årsmöte. Det är samling engagerade föräldrar! Jag tog en paus därifrån, for till Kommunhuset där vi hade borgerligt gruppmöte för Barn och Ungdomsnämnden huvudsakligen rörande vår kommande budget 2008.

Åter till Eriksberg och föräldraråd, ett bra sådant…men inte hemma förrän kl. 21. Suck, det är då man önskade sig en ”Inga”, våra kära socialdemokraters hatobjekt…en person som kunde hjälpa till med s.k. hushållsnära tjänster. Varför i hela friden är det så känsligt? Som jag poängterade igår på debattforum, kan jag stryka, laga mat, tväta och städa…och gör det mer eller mindre ofta också. Fast om jag nu inte har någon hemma att be om hjälp med detta när jag själv utför andra sysslor som t.ex möta våra kommunmedborgare, ska då vara så förfärligt att någon annan hjälper mig med hushållssysslor?? Jag förstår det inte. Det är mer okej att jag anlitar en rörmokare eller hantverkare än en person som stryker eller städar..

Nej, kära oppo(s)itionsråd Freddie och 2:a vice ordf.(s) Anna i Barn & Ungdomsnämnden, ni behöver inte vara oroliga; jag strök tio (10) skjortor, två handdukar, två halsdukar, ett par sommarbyxor och en linneduk alldeles själv. Jag har inte råd att lägga pengarna på att leja bort det nu, behöver dem till annat, men hur lockande känns det inte kl. 22.45 på kvällen?? Nu återstår att sy två knappar i ett par tröjor också…men det gör jag inte i natt…
Så, som slutknorr på kvällen, plockade jag ihop en antal kassar med dels gamla avlagda kläder som jag ska ställa ut till förmån för barn och vuxna i Ukraina, Det blev fyra stycken samt ett par bananlådor…härligt!
Inte nog med att jag utfört ”hemtjänst”, jag får iväg viss bråte som bara stått och väntat på det, och jag gör dessutom en god gärning!

Nu ska jag göra min kropp en god gärning; sängen väntar…

Kommentera

