En (s)orgens afton…i (O)sundbyberg.

Jag hade egentligen bestämt att jag var för trött att skriva ikväll…men jag råkade ramla in på SvDs hemsida i ett annat ärende och ser då att följande har inträffat

Låt mig först klargöra att
– jag är den största anhängare av demokratin och dess spelregler.
– jag ogillar när politiker, makthavare, företagsledare, föreningsaktiva, vänner kort sagt människor missbrukar förtroende, ansvar odyl. för egen vinnings skull.
– jag förstår inte hur man som ”ansvarsfull person” kan utöva något slags tolkningsföreträde framför ett utfall som är klart och tydligt.

Det som även DN speglar, visar ju på ett otroligt övergrepp på valmanskåren i Sundbyberg.

Jag vet alltför lite om Ms interna situation i Sundbyberg, och man kan ha synpunkter på hur den hanterats, bl.a. undrar jag hur man förra hösten (och det var nog inte vad jag förstår, ett internt moderat problem) röstar bort en kvinna från ordförandeposten i kommunstyrelsen, med förklaringen att hon hade ett tvivelaktivt förflutet.

Vad jag vet däremot, är att jag tycker det är otroligt hur man som de två utbrytarna från (m), agerar på det sätt man gör!?

– lämna m-partiet, visst, självklart kan man göra det. Man kan lämna vilket parti som helst, vi är inte livegna i vår demokrati, tack och lov.
– uttrycka kritik mot hur partiet sköter sina interna angelägenheter, visst kan man göra det, men kanske företrädesvis internt då. Inte i media.
– byta parti, dvs. gå med i ett nytt, visst; läs den första punkten.
– men att inte lämna de platser i kommunfullmäktige det parti man ställt upp för i valet fått, det kan jag inte förstå eller acceptera.

Det är ju faktiskt så att dessa två ”gentlemän” fått sig tilldelat två platser i fullmäktige genom att väljare i Sundbyberg har röstat på en förändring, ett maktskifte. Säkert finns det någon personvalsröst på dessa två, som också stödjer deras resonemang, men kom inte och försök få mig att tro att det är en majoritet av dem som röstat på dessa herrar, eller på M, som också tycker att det inte spelar någon roll om de sitter som vildar och röstar på de röd-gröna…

Nej, att Helene Hellmark Knutsson uttrycker sig så här…

”Men jag hoppas samtidigt att vi ska kunna få fram ett samarbete med allianspartier..”

då är det faktiskt, alldeles oavsett om situationen är olustig och kräver upoffringar för att staden ska få ett styre, ett hån mot väljarna. Att regera med hjälp av två avhoppare från den ”motståndare” som är störst och som man förvägrar komma till makten, är det demokrati?

Tänk er motsatt situation; två socialdemokrater hoppar av och går med i M, S faller och tvingas se sina f.d. sitta med och backa upp Alliansen…du milda tanke vilka krafter man då skulle sätta igång…

Jag lider med alla som i Sundbyberg faktiskt röstat för en förändring, och som nu får leva med en oklar majoritet, och två personer som inte har respekt för den kommunala demokratins grunder, i hela i tre år framöver.
Det är nattsvart ute…månljuset hjälper inte ikväll-

4 thoughts on “En (s)orgens afton…i (O)sundbyberg.

  1. Vad har du för åsikter om de två vänsterpartister som direkt efter valet hoppade över till moderaterna i en sydlig kommun i sverige?

    Har du samma åsikter där, om att man inte har respekt för den kommunala demokratin.

    vad beträffar personval så var det faktiskt högern som ville ha det…

  2. När det gäller ”Lucas” kommentar, måste jag erkänna att jag inte läst detaljerna om den söderkommun som tydligen haft samma fenomen som Sundbyberg, fast åt andra hållet.
    Med reservation för vad grunderna för avhoppet var där, skiljer sig min åsikt om det inte från den i inlägget.

Kommentera

