Tänkvärt i “tuben”…

”Vart har du tagit vägen”, undrar säkert en del av er där ute (eller så är det min egen fåfänga som tror att så är fallet…)

Jag är åter i Storstaden efter några dagars välbehövlig och väldigt nyttig energipåfyllnad uppe i ett av mina ”paradis”, Hälsingland. Jo, jag har visst loggat på, men minimerat den tiden, så istället för att skriva direkt, har jag lagrat och stolpat en del som kommer att ”publiceras” efter hand.

Just nu sitter jag i Stockholm, vårt sommarfagra Stockholm, ute på Sveavägen, tillsammans med ett par ”kollegor” och surfar och skriver, är nåbar utan att sitta vid ett skrivbord, som kollegan och ”chefen” Maria antydde häromdagen. Man kan ju tycka att man är lite knäpp som sitter här, men kl. är 21.55…temperaturen är ”medelhavsk”, dvs. minst 25 grader plus…helt otroligt för en 8 juni.

Åter till dagens ämne…tänkvärt i tuben…jag glömde ta med min tandkrämstub till Hälsingland, tänk vad irriterande det kan vara…men vid närmare eftertanke rätt världsligt…mina föräldrar lånade så gärna ut deras till mig, och de dagar, eller kvällar, då vi hade lackat golvet i kök och farstu med tvåkomponentlack som luktade kemifabrik, ja då stod tuben istället i duschrummet på övervåningen, hos mig.
Vi har en tendens, i dagens vårt samhälle, att ta lite för mycket för givet och det är synd. Allt kommer inte att stå orört för all evighet, vi bör ta vara på det vi har idag, imorgon kanske det inte finns längre…skjut inte på sådant som är värdefullt och förgängligt till imorgon, som t.ex. umgänge med föräldrar och andra s.k. nära och kära. Visst, alla behöver gå till jobbet, skolan eller försörja och förkovra sig, men ibland tar vi på oss väl mycket utan att inse att vissa saker måste inte ske ”nu”, utan ta hand om livet istället!

Jag läste ”i tuben” imorse, om krönikören och chefredaktören för Plaza Kvinna, Frida Boisens erfarenhet av just detta, det förgängliga… och hur man kan känna intuitivt att något inte är som det ska…och samtidigt för sent…Hennes krönika tycks inte har kommit upp på nätet ännu, men läs den antingen i dagens tidning (Sthlms City), eller på nätet när den publiceras.

Jag kände då precis det jag tänkte på i helgen, då jag umgicks med mina föräldrar, även om hennes upplevelse går en aning längre än min just nu.
Alla blir vi äldre och det är livets krassa verklighet; som en del säger, allt vi vet är att vi en dag ska försvinna från jordelivet.
Kunde konstatera att pappa är inte den ganska kraftige, starke man han var för under vår uppväxt och även senare. Jag fick ”hålla i” golvslipen, och han körde de lättare momenten, med mindre verktyg. Inte för att det gör mig något egentligen, jo jag fick träningsvärk, men snarare väckte det en tanke till…
Frida Boisen skriver om hur hon och hennes mamma ringer om varandra, och misslyckas med att nå varandra. Hur ofta händer inte det i vår ”överkommunicerande” värld?
Det var bara det att i detta fall kom de aldrig mer i kontakt…trots idoga försök från Fridas sida. Hon fick istället ett dödsbud via telefon och Västra Frölundas polis. Som tur är har hon sin lilla 2-åring med en betydligt sundare inställning till livet än vi vuxna kan ha ibland…och kommer ur den djupaste gråten tack vare henne. En gripande och tänkvärd betraktelse.

Tänk på att en dag är tuben tom, och då kan man inte längre låna en annan med samma resultat. Njut istället av innehållet innan den är tom!
Godnatt, varhelst ni befinner er!
(och känn dig hedrad, ”Jack the nighthawk”, som jag lånat och travesterat uttrycket ifrån…)

One thought on “Tänkvärt i “tuben”…

  1. Fredrik,

    Tack för responsen! Saknar dina inläggen. Tänk på att det oftast är bäst att skriva något kort varje dag istället för längre en gång i veckan…

    /Thomas

Kommentera

