Sveriges förryckta Radio?

Jag kan inte låta bli…mitt i mitt städande kommer ett inslag om betygssystem i våra skolor.
Det är inte första gången jag lyssnar på
”Efter tolv” och stör mig på hur tendentiöst det är.

Deras motto är;

Vi fördjupar och reder ut
Efter Tolv är programmet som ska ge Dig fördjupningarna i den allt stridare nyhetsströmmen. Vi hjälper Dig att se sammanhangen och reder ut konsekvenserna av maktens beslut.

Vi lovar att alltid se till den enskilde medborgarens behov.

Låter väl vackert och nästan rörande??

Denne värmlänning, Gunnar Gramnes, (och jag gillar värmlänningar, har faktiskt lite små rötter där också som den blandras jag är) är dock en typisk vänsterjournalist, sprungen ur 68-idealisterna och som inte har haft förmåga att följa med i tiden ett uns som det låter. Han är dock otroligt subtil i sina uttalanden, allt enligt den stategiska sidan de har. (Det är ju public service…) Då ska ni veta att jag är väldigt tolerant och nästan lite ”nördigt” intresserad av presentatörer, programledare och andra personer i offentlighetens tjänst. Jag gillar att studera människor, och tycker det är intressant med olikheter.

Idag klämde han till med en fråga till den inbjudna forskaren från Umeå som lät

    ”hur ser du på skolministern Jan Björklunds framfart de senaste sex månaderna?”,

och då har man gått för långt anser jag! Bortryckt var deras motto om objektivitet till ”maktens beslut”. Den stackars forskaren visste inte riktigt hur hon skulle tackla frågan, men svarade så gott hon kunde.

Nej Gramnes, skärpning! Sluta lägga Dina egna åsikter i folks mun som du så ofta gör med en otäck manipulativ Allianskritisk underton. Du får tycka vad du vill, men håll det till debattforum där det är korrekt att framhålla åsikterna.

Eftersom jag kan avslöja att jag ska göra lite jobb åt Sveriges Radios Sändningsledning i sommar, tänkte jag be er om en tjänst; OM ni skulle höra mig bli tendentiös när det inte passar sig, då vill jag få höra det! Min etiska ribba ligger nämligen högt när det kommer till att skilja på sak och person.
Jag återkommer längre fram om när ni kan tänkas höra mig.

Kommentera

