Underbara barn…

Tvungen att travestera kollegan Thomas inlägg idag! Som den kontaktpolitiker jag är inom Barn och Ungdomsnämnden, fick jag idag ett fint uppdrag. Tegelhagsskolan hade en eftermiddag som gick i fixartagens och gårdsverksamhetens tecken. Samtidigt passade man på att återinviga skolan efter den renovering som den just gått igenom.
Vår ordförande Maria Stockhaus skulle egentligen varit med och delat glädjen som fanns där, tyvärr hade hon drabbats av någon elak feber, så hon överlämnade till mig att ersätta henne.
Innan det var dags gick jag runt tillsammans med rektor Eva-Lotta Kastenholm bland elever och föräldrar som höll på med allehanda aktiviteter på gården. Jag fick smaka utomhusstekt strömming, se på vedhuggning, försäljning av egenodlade plantor m.m. På scenen underhöll olika elevgrupper med sång och musik.
Så kl. 16.15 kallades vi att ansluta till scenen, där jag tillsammans med två elever fick äran att klippa bandet och förklara skolan för återinvigd.
Efter mig kom förvaltningschefen Camilla Wallström och chefen för kommunala skolan Leif Hildebrand och gratulerade. Av kansliet fick skolan ett äppelträd, allt enligt dess profil med utomhustillvaro.
Invigningen avslutades med solosång i form av låten ”Eternal Flame”, vackert ackompagnerad av en utomordentlig klaviaturspelare ur årskurs 5!
Just nu snurrar den klassiska låten ”Dance into the light” med Phil Collins på nattradion… något ljus behövdes inte i eftermiddags, det stod barnen för själva!

För att återknyta till rubriken, så var det en underbar stämning bland barnen; de kom fram och frågade mig vem jag var. De ville veta vad jag hette så att de kunde presentera mig för alla då vi skulle klippa bandet, de berättade stolt om sång och musik osv. Barn är så vakna, så receptiva, så intresserade att man fullkomligt smälter in i samvaron med dem. 🙂

Det var med ett leende jag for hem igen efter att ha fått se på de nyrenoverade lokalerna. Ljust och fint, det märks att skolan inrymmer arbetsglädje och trivsel, både bland elever och personal!

Nu är det dags att dra sig tillbaka, har just smuttat på en liten calvados. Tänk om det Tegelhagska äppelträdet kommer att alstra lite av denna dryck om några år!? Drömmar är tillåtna, det har barnen i Tegelhagen visat idag!

Kommentera

