Stopp i systemen…

Nu har jag nog lite att ta igen, misstänker jag, men var inte oroliga, jag har inte försvunnit…och jag ska delge er det som hänt vartefter, ”no worries”, bara en liten ”blogg-stopp” ungefär som en dörrstopp som gör att man får ta i lite extra för att öppna. Så ursäkta om det blir lite ketchupeffekt i dagens skrift!

Den här tiden är lika härligt vacker som den är komprimerad i den bemärkelsen att allt ska ske, allt ska tas om hand före det s.k. sommaruppehållet.

Vi har just avslutat säsongen med Barn och Ungdomsnämnden, på Bögs gård här i Sollentuna och med en enkel buffé, och alkoholfritt därtill. Ingen ska kunna anklaga oss för att missbruka resurserna inte ;-). Själva nämndmötet hölls på Naturskolan, med trevligt avbrott i form av kaffe och morotskaka samt berättelser om Carl von Linné (300 år imorgon) och Naturskolans verksamhet.
Personligen känns det lite väl långt till nästa nämndmöte, slutet av september, vi är dock kommunens största nämnd med dryga miljarden i omsättning. Jag tror att vi kommer att diskutera nämndmötenas kalendarium både bland ledamöter och tjänstemän framöver; det är ett komplicerat pussel, men nog så viktigt att det fungerar och inte låser sig.

Imorse var det en sådan där morgon som bara inte vill fungera…Gick till tåget och konstaterade drygt halvvägs att jag glömt min ”att-göra-lista” på köksbordet, men för kort om tid för att vända om, tänkte jag.
Väl framme på Helenelunds station, kunde jag konstatera att tåget jag tänkt ta var inställt. Ett av extratågen som först får stryka på foten. Nästa tåg skulle enligt tavlan bli fyra minuter sent. När det äntligen kom in på perrongen var det av naturliga skäl rätt fullt. Att sitta? Det kunde vi alla glömma.
På Karlbergs station, nu tio minuter sena, blev vi stående några minuter och så skrapade det till i högtalarna; ”det är signalfel, vi blir kvar här ett tag…” det var lokföraren som talade till oss..
Folk, inkl. jag själv, valde att gå av för att ta sig till fots till St Eriksplan och tunnelbanan. Väl nere i biljetthallen, hör jag hur dörrar går igen och kommer ner på perrongen för att se tåget lämna stationen…nästa tåg om fem minuter.
Tre stationer senare, Hötorget, kliver jag av och kan konstatera att jag får mer gratismotion; rulltrappan är under reparation, felanmäld står det på skylten…jag kunde inte mer än le åt livet

Ikväll ler jag åt det faktum att oppositionen tydligen hittat tid till samkväm :-), man ska fördjupa samarbetet säger man. Lycka till säger jag; det räcker med att läsa Lars O-lyckligs kommentar..

– Stämningen var ganska avslappnad, kanske också beroende på att vi inte hade någon dagordning, inte några frågor som måste lösas, säger Lars Ohly till SvD

Fantastiskt…det är ju det jag har sagt sedan länge; man förlitar sig på att regeringen ska stå för frågeställningarna…vilka visioner man har!

SvD har en fråga om vilka som kommer att stå mest enade inför valet med hänsyn till dagens nyhet. Resultatet sedan frågan kom upp kl. 15.09 är att 2725 har röstat, 2091/drygt 76%!, tror på att alliansen är mest enad, medan 492 tror på oppositionen (18%). Resten tror på oavgjort.
Kom inte och säg att dessa 2000 röster bara är moderater, det köper jag inte!

Som min kollega Thomas sade i helgen, så vinner förnuft blandat med målmedetenhet och ödjukhet med tiden…
Skön vila i den blåvarma natten!

Kommentera

