The Worrying Kind…

Efter en trevlig och avslappnad kväll framför melodifestivalen, vandrar jag hem genom vårstockholm, eller är det försommar??

Ser man till ”buset” på sta’n kan man tro att sommaren redan inträtt…skrik, inte direkt lugna takter och ganska (för att inte säga mer…) berusade människor.
När jag kommer ner till Medborgarplatsen, mitt favoritställe (mycket ironisk här…) på en lördagkväll, tänker jag på titeln till denna lilla skrift, och vad det svenska bidraget ”sjöng”…oro, osäkerhet m.m. Kanske innefattar detta fylleri just en osäkerhet, vad vet jag, men varför måste det vara så mycket fylleri i helgsammanhang?
På den europeiska kontinenten, där jag väcte upp, såg man aldrig detta fenomen i sådan utsträckning. Visst förekommer ungdomsfylla i den menoing att alla provar på lite för mycket någon gång, men inte detta systematiska ”vad ska du dricka i helgen”?

Jag vet inte, men lite bekymrad gör det mig, när jag kommer ner på en perrong i tunnelbanan, ser hur folk mår dåligt, pratar så hela perrongen hör, bråkar, och även raglar omkring så att tunnelbaneförarna borde oroa sig för att folk inte ska kunna hålla sig kvar på perrongen!

Nej, jag tror vi ska bry oss om varandra lite mer, över generationerna, inte gömma oss i att andra får sköta sig själva, inklusive att man tittar bort när obehagliga saker utspelar dig. Jag tror på individen, och desss kapacitet…men jag tror också på ett gemensamt, en omtanke om andra och att vi bryr oss om varandra.
Lite mer av medkänsla i ett ganska kallt och individualistiskt samhälle som vuxit fram under många år, trots alla vackra ord som jag inte tänker nämna här och nu…

Kommentera

