Viktiga ämnen

Idag, om en stund, ska jag närvara vid ett seminarium som vår nämnd för Integration och demokrati ska hålla.
”Strategier för en förstärkt demokrati”
Jag går dit i kraft av ersättare i Kommunstyrelsen, men likaväl som medborgare och engagerad medmänniska i dessa frågor. (Är ju sedan början av året nämndeman i Länsrätten, och Migrationsdomstolen) Tyvärr tycker jag inte alltid vi hanterar dem som vi borde, eller jag skulle t.o.m. drista mig till att säga att vi hanterar dem ”för mycket”…det blir ett överfokus på dem.
Ett av de senare flagranta exemplen på hur det kan te sig, var då en man med ”för mycket Stokholmsdialekt” nekades arbete i Skåne, Lund tror jag det var…Tänk om vi skulle kräva att de meteorologer som pratar skånska, och ganska bred sådan, i TV skulle få lämna sina jobb?!?Vilket liv det skulle bli…Intressant tanke, men inte särskilt politiskt korrekt…
Min egen mormor, själv med delvis skånsk börd, kunde inte förstå när det pratades skånska på TV, eller radio, vilket föranledde min morfar att reta henne rätt flitigt. Hon satt bara och log, och frågade ibland

”Vad sade de egentligen?”

Intergration kan innebära så mycket, en gång i tiden var det inte självklart att umgås mellan Svear och Götar, har man läst lite historia vet man att fejderna rasade inom Södra Sverige/Skåne på tiden då herr Dacke levde…

Vår värld blir alltmer global och inkluderande, vare sig människor vill eller inte, men bara därför behöver inte alla älska alla. Vi kan fungera och lyckas tillsammans ändå. Jag lovar kommentera dagens övningar i senare inlägg.

Kommentera

