Engagemang…

Som politiker är det en fördel, jag skulle nästan säga skyldighet, om man har ett starkt engagemang…det är det som nu får mig att ”sno” lite tid och göra en snabb kommentar så här i efterdyningarna av det franska valet.

Jag har lovat återkomma, och det gör jag senare också, men jag fick bl.a tidningen ”punkt SE” i min hand på vägen från tåget imorse, Aftonbladets gratistidning…
en mycket liten notis på första sidan tar upp valet, men med rubriken Kravaller efter valet i Frankrike.

Får man skriva så? Är det (s)eriös journalistik? Jag slår upp sidan 11 inne i tidningen, och en ännu FETARE rubrik säger

Kravaller i Frankrike efter Sarkozys seger

Vad sänder man för signaler med sådana rubriker? Undertonen blir som om det vore en ny revolution på gång trots att hela 53% sagt ja till Nicolas Sarkozy…

Ja, det var busar på stan som tvingade polis att använda tårgas, men vilka var då dessa människor? Jo det var tydligen ca 300 ungdomar/upprorsmakare vid den klassiska Bastiljen-platsen av vilka en stor del var maskerade…är det att likställa med att demokratiska värderingar tar avstånd från Sarkozy??

Nej, Aftonbladet i synnerhet, och media i stort, ta er del av det demokratiska ansvaret som ni avkräver ”oss politiker” och skapa inte ”actionfilmer” av vår så dyrbara demokrati!

Framhåll istället att faktiskt över 85% (ja ni läste rätt!!) av de röstberättigade deltog i valet igår.
Nästan lika många i första omgången för två veckor sedan, och det är mer än vad vi kan räkna upp i våre egna svenska val på senare tid!

Framhåll istället att en rörd, ny fransk president talar till hela Frankrike; ”ensemble, tout est possible” (tillsammans är allt möjligt) och säger att han vill verka för hela landet, dvs. även de 46-47% som röstat på Ségolène Royal på söndagen!

Som sagt, jag återkommer!

Kommentera

