Valborgsmess..?

Jag har haft två av mina bättre vänner på middag, ett vårlikt recept baserat på kycklingfilé och sparris, en sås på crème fraiche, buljong, gräslök, och till det potatis…gott!
Efter det lite fransk ost och baguette, med rödvin…

En avslappnad middag med en promenad ner till Tegelhagens område efteråt, där Sollentuna södra Scoutkår stod för arrangemanget som ju är tradition.
Fyrverkeriet som kröner kvällen, sponsrat av ett antal företagare i Sollentuna, går inte av för hackor!

En kväll som denna, undrar man hur det står till med generationsöverskridande möten och hur man lyckas ”hålla alkoholen på mattan”.
Vi drack vin, både vitt och rött, men i måttliga mängder. Inget annat.
När jag tidigare idag (igår) passerade utanför Systembolaget på Sveavägen, slog det mig vilken ENORM kommers som pågick där; en ofantlig ”skattskrivning” i form av alkoholskatt som betalats till statskassan, för att sedan lyfta ut varorna i ett stort antal kassar…det räckte ofta inte med en eller två…
Varför denna kopiösa mängd? Måste man ha så mycket? Måste man bli ”full”? Vad sänder vi själva för signaler till ungdomarna (vissa som handlade på Systemet var f.ö. inte särskilt gamla..) om vi vuxna inte kan begränsa oss?
Var och en lever visserligen sitt eget liv, men jag tror att man kan börja hos sig själv, när man funderar över beteenden i samhället.

Jag följde nyss mina gäster till pendeln, och på tillbakavägen mötte jag ett gäng ungdomar…det rapades, sluddrades och av de ord jag lyckades uppfatta, bestod de bl.a. av ”asfull”, ”spydde i busken” odyl. Mycket av det som media och polisen flaggat för var alltså sanning…

Disken är avklarad, nu ska jag uppsöka den som väntar på mig…sängen.

One thought on “Valborgsmess..?

  1. Det är verkligen bra att du kommit igång med bloggen. Hoppas att du fortsätter med att regelbundet skriva. Skriv gärna oftare!

Kommentera

