Klarblå himmel….

var det på lunchen, och mycket sol, en stor gul och värmande sådan. Väderpendeln slår snabbt i denna månad, aprilväder brukar det kallas.

Pendeln slår däremot inte lika snabbt i det ämne som vi var ämnade (främlingsfientlighet) att diskutera igår kväll, möjligtvis bortsett från att det (S)tora partiet plötsligt fått för sig att man ska debattera med Jimmie Åkesson och andra väl valda filurer.
På sätt och vis kan det väl vara tur att det finns startsträckor i denna typ av frågor, men jag är ganska missnöjd (snällt sagt) med övningen igår. Var fanns den kreativa debatten? Var fanns den politiska toleransen? Jag bara undrar….Inom ekonomin och den arbetsmarknadspolitiska jargongen brukar man tala om ” inlåsningseffekter ”…..snacka om att man inom vissa partier är benägen att låsa in sig och kasta ut nyckeln genom fönstret….

Vi i majoriteten skulle avkrävas alla lösningar…jaha, varför det? Anses vi plötsligt ha ”patent” på att finna dessa? Jag trodde det skulle handla om att visioner och idéer skulle komma från olika håll!? Att vi skulle få en intressant och framåtsträvande anda…
(i ärlighetens namn ska jag väl tillstå att debattformalian behöver utvecklas och förändras för att underlätta det i alla fall jag vill uppnå med den typen av exercis vi höll på med; det är ingen militärövning med givakt och marsch på stället, eller mellan bänk och talarstol för den delen…man hinner gå rätt långt på 30 sekunder, men argumentera?)

Nej istället stod vi och stampade, när ”fru Kram” så riktigt argumenterade för mer av hjärta i vår attityd, då vände den ofta inte så fredliga ”herr Trädkvist” genast bort det med att man behövde involvera fler kroppsdelar…som om han hade alla grenar hemma denna kväll?? De kanske var ute och spretade för att hämta hem just den del han förespråkade…, i så fall ”respekt” herr Trädkvist…för respekt är sannerligen det vi behöver visa varandra i detta ärende!

Låt oss tänka nytt och, för att låna en sjaskig reklammakares uttryck, nyligen använt av självaste Volvo, ”tänka utanför boxen”.
Nej det handlar inte om leta efter bortsprungna hästar, inte ens om hästkrafter, det handlar om att våga lämna betongbunkrar och färdigserverade, icke trovärdiga redan avsmakade recept, först då kommer vi framåt i den här frågan! Jag får med säkerhet anledning att återkomma i ämnet…

På vägen hem idag, före det sedvanliga kvällsmötet, blev jag spontant hejdad av en kommunmedborgare som ville uttrycka sin glädje över vad vi i Alliansen gör på såväl det lokala som på riksplanet. Hon, som jag inte känner men vet att hon vet vem jag är (ett klassiskt politikertillstånd), önskade att det skulle klankas mindre på den nya regeringen och att vi verkligen skulle få fortsätta i den anda vi arbetar. Vi konstaterade att vägen är lång, och att endast ett halvår har gått sedan vi fick förtroendet…himlen var fortfarande blå i kvällssolen. Hon gjorde en stor del av min dag!

Bilden jag valt till min sida kanske någon undrar hur den platsar i sammanhanget, och då kan jag bara konstatera att det hinner jag inte berätta ikväll, jag har redan skrivit för långt egentligen…jag skyller det på ett starkt engagemang, och ett mångfacetterat senaste dygn. Jag mellanlandade i Amsterdam på vägen mellan Stockholm och Paris före och efter påsk…där finns verkligen ”multikulti” i ordets rätta bemärkelse.

Just nu är det nattsvart ute…men himlen är djupblå över Sverige och Sollentuna imorgon också, underbart!
Bonne nuit! (varhelst ni befinner er)

Kommentera

